Projekt „Uniwersytet z Wyobraźnią” to program zwiększenia dostępności UMP dla studentów niepełnosprawnych współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 na podstawie umowy o dofinansowanie nr: POWR. 03.05.00-00-A064/20 z dnia 27 listopada 2020 r.
Wartość projektu: 3 962 114.20 PLN
Wartość dofinansowania: 3 843 250.77 PLN
Poprzez ten projekt pragniemy uruchomić wyobraźnię na Uniwersytecie, która - jak twierdził Einstein - jest ważniejsza od wiedzy, bo jest nieograniczona. Umiemy już dostrzegać bariery architektoniczne (schody, zwłaszcza te bez poręczy i oznakowanych krawędzi, ciężkie, samozamykające się drzwi, ciemne korytarze, małe, niewyraźne napisy). Istnieją też inne bariery - cyfrowe, komunikacyjne, organizacyjne. Teraz zajmiemy się ich niwelowaniem, aby kandydat czy student z niepełnosprawnością nigdy nie pomyślał, że Uniwersytet Medyczny w Poznaniu nie jest miejscem dla niego.
Organizacja
Zadanie 1: Rozszerzenie struktury organizacyjnej jednostki ds. obsługi osób niepełnosprawnych w UMP
Wyobraź sobie, że wszystkimi sprawami osób niepełnosprawnych i tworzenia dla nich przyjaznego środowiska, będzie zajmował się kreatywny zespół Biura ds. Osób Niepełnosprawnych.
Zwiększenie dostępności poprzez rozbudowanie struktury organizacyjnej, stworzenie na uczelni Biura Osób Niepełnosprawnych i napisanie oraz wdrożenie odpowiednich procedur organizacyjnych.
Infrastruktura
Zadanie 2: Zwiększenie dostępności architektonicznej w UMP
Wyobraź sobie, że będzie można dotrzeć do każdego pokoju we wszystkich akademikach naszej Uczelni nawet jeżdżąc na wózku.
Zwiększanie dostępności infrastruktury to najbardziej oczywiste działanie. W ramach projektu ostatni z domów studenckich - dotychczas niedostępny dla niepełnosprawnych ruchowo - otworzy się. Powstanie tam winda.
Informatyka
Zadanie 3: Poprawienie dostępności narzędzi informatycznych wykorzystywanych w UMP
Wyobraź sobie, że słabowidzący, niewidomi słabosłyszący i głusi z łatwością będą poruszać się po wszystkich stronach internetowych uczelni.
Zwiększenie dostępności informatycznej. Nie wszystkie nasze strony i systemy internetowe są w pełni dostępne dla osób słabowidzących czy słabosłyszących. Sprawdzimy to przy pomocy kompetentnych audytorów i zmienimy. Powstanie całkowicie nowy system biblioteczny.
Procedury
Zadanie 4: Wdrożenie procedur w zakresie dostępności w UMP
Wyobraź sobie, że działania pomocowe dla niepełnosprawnych studentów i pracowników będą opisane w jasnych i przejrzystych procedurach po to, aby każdy wiedział kiedy i jakie podjąć działania i zastosować metody wsparcia.
Uzupełnienie odpowiednich zapisów w regulaminach i procedurach uczelni - np. procedury dotyczące ewakuacji osób z niepełnosprawnościami.
Wsparcie dla studentów
Zadanie 5: Rozszerzenie form i narzędzi wspierających edukację
Wyobraź sobie, że żaden student nie będzie już musiał prosić znajomych i rodziny, aby przepisywano mu odręczne notatki, których nie może przeczytać albo nie móc korzystać odpowiednio z zajęć, ponieważ nie słyszy słów prowadzącego.
Jest wiele prostych sposobów, które powodują, że zajęcia dydaktyczne (także nauczanie języków obcych lub zajęcia z wf-u) nie stanowią problemu dla studentów z powodu jakiekolwiek niepełnosprawności.
Szkolenia dla pracowników
Zadanie 6: Podniesienie kompetencji pracowników UMP w zakresie dostępności kontaktu z osobami niepełnosprawnymi
Wyobraź sobie, że temat niepełnosprawności przestanie być tematem przemilczanym w kontekście uczelni, będziemy o nim rozmawiać i wspólnie tworzyć takie rozwiązania, które będą dla niepełnosprawnych najlepsze - zarówno jako studentów, jak i pracowników UMP.
Pracownicy będą wiedzieli jak rozmawiać z osobą z niepełnosprawnością, jak zauważać i usuwać bariery na różnych poziomach pracy uczelni.
Rodzaje szkoleń
1. Szkolenie podstawowe - e-learning
2. Szkolenia zaawansowane
• Dla pracowników administracji
• Dla kadry zarządzającej
• Dla pracowników naukowo-dydaktycznych
• Dla informatyków
• Zagadnienia prawne